loading...

دانلود رایگان طرح توجیهی

دانلود پاورپوینت ضوابط طراحی و معماری سرانه مسكوني در سطح شهر بايستي پس از مطالعه درامد خانوارها، تعداد افراد خانوار، قيمت زمين

مهدی بنی حسن بازدید : 1708 جمعه 11 فروردین 1396 زمان : 21:34 نظرات (0)

دانلود پاورپوینت طرح معماری 5 با موضوع: مطالعات کتابخانه ای و میان شبکه ای ضوابط، استانداردها و سرانه ها

پاورپوینت طرح معماری 5 مطالعات کتابخانه ای و میان شبکه ای ضوابط، استانداردها و سرانه ها  ضوابط و استاندارد کامل فضاهای مسکونی  تحلیلی بر رابطه سرانه کاربری های زمین و اندازه شهر در طرح های جامع

 
سرانه ي زمين:
سرانه ي زمين عبارت است ازمقدار زميني كه به طور متوسط از هريك از كاربريها شهر بهر نفر از جمعيت آن برسد.
 در تعيين سرانه ها چند عامل بسيار مهم دخالت دارند كه عبارتند از :تعيين قيمت زمين-نوع درآمد مردم –امكانات گسترش شهر-موقعيت اقليمي و طبيعي محل –مسائل اجتماعي –وآداب و رسوم-احتياجات جمعيت به تاسيسات رفاه- نوع معيشت- تكنولوژي ساختمان وامثال آنها. تعيين سرانه زمين در ارتباط با نوع تراكم ها ي پيشنهادي قرار دارد و در ارتباط با آن نسبت به هريك از كاربريهاي شهري سرانه ي مشخص تعيين مي گردد.
 
سرانه مسكوني در سطح شهر بايستي پس از مطالعه درامد خانوارها، تعداد افراد خانوار، قيمت زمين و ميزان حداقل تفكيك زمين نسبت به نوع در آمد خانوارها  صورت مي گيرد.
و دراين مورد ضابطه هاي اجتماعي و خصوصيات آب وهوايي محيط نيز در نظر گرفته مي شود.وسپس اقدام به پيشنهاد سرانه مورد نظر مي گردد. هنگامي كه ميزان واحد هاي مسكوني در شهر مشخص گرديد بايد توزيع سرانه هاي  مسكوني . تعداد طبقات واحد هاي مسكوني. مساحت زير بنا و فضاهاي باز اين واحدها. مورد تجزيه وتحليل واقع شده ونتايج آن در تعيين سرانه هاي مسكوني تاثر داده شود.با توجه به مساحت كل شهر و نياز هاي جمعيت در هريك از تراكم ها بايستي اقدام به تعيين ساير سرانه هاي شهري نمود.سرا نه هاي مسكوني وشهري بايد متناسب با خصوصيات جمعيت در تراكم هايي كه مطالعات اساسي در زمينه ي تعيين آنها ضرورت دارد تعيين گردد.
 
سرانه ی فضای سبز:
          روش پیشنهادی برای تعیین سرانه فضای سبز، عمدتا به منظور تعیین سرانه فضاهای سبز خاص گذران اوقات فراغت، یعنی پارک‌ها و گردشگاه‌های سبز شهری، طراحی شده است و سایر فضاهای سبز عمومی مانند فضای سبز میدان‌ها، شبکه راه‌ها، لچکی‌ها و جز اینها را در برنمی‌گیرد؛ زیرا در یک محیط شهری هر یک از عناصر سبز باید متناسب با عملکردی که بر عهده گرفته‌اند، ارزیابی شوند.
          برای مثال، هر چند ممکن است فضای سبز متعلق به شبکه راه‌ها آثار اکولوژیکی زیست محیطی داشته باشد، ولی عملکرد اصلی آن با شبکه و جریان ترافیک ارتباط می‌یابد و از همین لحاظ سایر اثرات آن از اهمیت کمتری برخوردار است. بنابراین، برای عناصر سبز شهری نیز همانند سایر کاربری‌های شهری باید هویت مستقلی در نظر گرفت.
 
روش پیشنهادی برای محاسبه سرانه فضای سبز
برای محاسبه فضای سبز درون شهری برای شهرهای ایران چهار پارامتر زیر استفاده شده است.
           1. متوسط مساحت مورد نیاز برای رشد سالم یک درخت
           2. ویژگی‌های اقلیم محلی
          3. کیفیت محیط زیست
          4. تراکم نفر یا اتاق در واحدهای مسکونی
 
 

ضوابط احداث پارکینگ:

پارکینگ عبارت است از سطحی معادل 25 متر مربع به ازای هر ماشین که امکان دسترسی راحت اتومبیل را داشته باشد. در پارکینگ های چند واحدی امکان گردش مناسب برای اتومبیل ها منظور و طراحی می گردد، به طوری که اتومبیل ها هنگام پارک یا خروج از آن مزاحم یکدیگر نباشند. در واحد های مسکونی تک واحدی یا دو واحدی با توجه به عدم دسترسی به مسیر های حرکتی، حداقل فضای مورد نیاز هر واحد پارکینگ 20 متر مربع خواهد بود. در این صورت عرض پارکینگ نباید کمتر از 3 متر باشد. تامین پارکینگ فقط در طبقه ی پیلوت و زیرزمین مجاز است.
 
 
تعداد پارکينگ مورد لزوم به تعداد 70 درصد تعداد واحدهاي مجاز خواهد بود. رمپ پارکينگ در فضاي باز ساختمان پيش بيني مي شود و جزء سطح زيربنا نيست. حداکثر ارتفاع پارکينگ 2/40 و حداقل ارتفاع ورودي آن 1/80 متر است. پارکينگ در زيرزمين بايد داراي دسترسي مستقيم به طبقات باشد. شيب رمپ 17% (حداکثر) جاي پارک هر اتومبيل هر اتومبيل 2/5*5 به انضمام فضاي مناسب جهت مسير حرکت به داخل و خارج (استاندارد) حداقل عرض رمپ جهت دسترسي پارکينگ مسکوني 2/5 متر. در پارکينگ فاصله آکس تا آکس ستون ها در همکف يا زيرزمين حداقل 5/5 متر. به ازاي هر دو واحد مسکوني يک پارکينگ مورد نياز است. در صورت گاراژي بودن پارکينگ به ميزان حداقل 16 مترمربع جهت پارکينگ و براي هر پلاک دو گاراژ لازم است. در آپارتمانهاي 4 واحدي دو پارکينگ لازم است (هر دو واحد يکي). بازاي هر واحد اضافي يک پارکينگ مورد نياز است و مساحت هر پارکينگ حداقل 25 مترمربع. 
 
 
دانلود پاورپوینت طرح معماری 5
 
دانلود پاورپوینت طرح معماری 5 با موضوع :
مطالعات کتابخانه ای و میان شبکه ای ضوابط، استانداردها و سرانه ها
قالب فایل : پاورپوینت ( قابل ویرایش توسط شما) --- تعداد 39 اسلاید
 
 
 
سیستم حمل و نقل عمومی یعنی آسانسورها مهمترین وسیله خدماتی در ساختمان های بلند و نیز فضاهای مورد نیاز آن در فضای راهرو مهمترین اجزای تشکیل دهنده ساختار معماری این نوع ساختمان ها است.
 در ساختمانهاي داراي پيلوت و چهارطبقه روي پيلوت به آسانسور و پله فرار نياز نيست. در ساختمانهاي 5 طبقه چنانچه طبقه 4 و 5 بصورت دوبلکس باشد به آسانسور و پله فرار نياز نيست. در ساختمانهاي بيش از 5 طبقه پله فرار و آسانسور الزامي است. 
عملکرد خوب و موثر آسانسورها از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا تنها وسیله ارتباط سریع و آسان با فضای باز اطراف است. در انتخاب آسانسور مناسب برای ساختمان و طراحی آن ها علاوه بر عملکرد مناسب آن باید عوامل اقتصادی نیز در نظر گرفته شود. تعداد واحدهایی که از هر آسانسور استفاده می کنند اثر مهمی در هزینه خواهد داشت . شکل کنترل سیستم و ارتفاع ساختمان نیز در هزینه موثر است. 
 
برای هر 50 واحد مسکونی یک آسانسور در نظر گرفته می شود و حداکثر فاصله از آسانسور تا ورودی آپارتمان 45 متر است. یک آسانسور برای 6 طبقه ارتفاع مناسب است. استفاده از دو آسانسور در ارتفاعات بالاتر اجباری است. استفاده از دو آسانسور که به طور متناوب در سطح طبقات ایست دارند به دلیل کاهش درهای آسانسور در طبقات اقتصادی تر است. 
برای استفاده اقتصادی از آسانسور در حالتی که از دو آسانسور استفاده می شود وجود حداقل 6 یا 8 خانه در هر طبقه و ارتفاع حداقل 15 طبقه ضروری است . در بهترین حالت 30 طبقه ارتفاع مناسبی است.
 
 
 

پيش آمدگي ساختماني در گذرها: 

پيش آمدگي از امتدادي که براي ساختمانها معين شد، حساب خواهد شد ولواينکه بنا در اين امتداد نباشد.اگر بلوک مجاور بصورت زمين يا ساخته شده 60% بيشتر احداث نموده باشد مي توان به اندازه ي 2+60% ساختمان (زيربنا) داشت و اگر پلاک مجاور کمتر از 60% بود مي توان بعد از 60% با زاويه 45 درجه تا دو متر اضافه احداث نمود. کارگذاردن در و پنجره که به طرف گذر باز و در موقع باز شدن از سطح نما تجاوز نمايد، ممنوع است. ريزش آب ناودان در پياده رو ممنوع است و بايد از زير سطح پياده رو عبور نمايد. نصب لوله بخاري به ديوار خارجي مشرف به گذر يا خروج آن از ديوار ممنوع است. نصب پله جلوتر از امتداد ابنيه ممنوع است مگر در اثر تغيير تراز خيابان اين عمل الزامي باشد و با موافقت شهرداري. کنسول در ارتفاع 2/4 متر مانند پيلوت از کف پياده نبايد به ميزان 1/3 عرض پياده رو و حداکثر 6 متر بيشتر شود. پياده رو 1/6 عرض خيابان است. کنسول راه پله فقط مي تواند در ارتفاع 2/20 يا 2/4 از کف باشد و حداکثر 70 سانتي متر پيش آمدگي و عرض 3 متر کنسولهاي احداثي در خيابان جزو تراکم ساختماني نيست. 
 
 
محاسبه سطح زیربنای مفید:
نحوه محاسبه ی زیربنای مفید به شرح زیر میباشد: الف) به غیر از سطوح مجاز در زیرزمین ، کلیه سطح ساخته شده جزء زیربنای مفید محسوب میگردد .
 
ب) چنانچه بالکن احداث گردد ، بالکنهای مسقف  که سه طرف آن بسته باشد دو سوم مساحت بالکن، بالکنهایی که دو طرف آن بسته باشد یک دوم مساحت آن و بالکنهایی که سه طرف ان باز باشد ، یک سوم مساحت آن جزو زیربنا محسوب میگردد .
موارد زیر جزء زیربنای مفید مسکونی محاسبه نمیگردد:
- 40 متر مربع سرایداری  که در پیلوت یا زیر زمین در مجموعه های مسکونی آپارتمانی.  واحد سرایداری جزء مشاهدات محسوب شده و غیر قابل تفکیک میباشد.
- آسانسور  
-  مساحت  پارکینگها
- مساحت انباری
- مساحت موتور خانه (تا 15 متر مربع برای پلاکهای تا 750 متر مربع و حداکثر 2 درصد مساحت پلاکهای 750 متر به بالا )             
 - مساحت نورگیرهای اصلی 6 متر مربع و بیشتر ، نورگیر آشپزخانه و سرویس های بهداشتی  3 متر مربع و بیشتر و نسبت طول به عرض  یک به 3 متر .
 
 
 
احداث پلكان خروج اضطراري(فرار): 
         در فاصله اي مناسب از پلكان اصلي در فضاي آزاد و يا مكانهاي مناسب و با تعداد مناسب يا مشخصات فني صحيح طبق استانداردهاي مربوطه در بناهاي با مشخصات ذيل الزامي مي باشد. اين پلكان ها بايستي در نقشه هايي كه جهت اخذ مجوز به شهرداري ارائه مي شود منعكس گردد.
         - بناهاي 6 طبقه و بيشتر و با ارتفاع 17/5 متر و بيشتر
         - بناهاي 5 طبقه با تعداد 4 واحد مسكوني و بيشتر در هر نقطه
          - بناهاي 4 طبقه با تعداد 4 واحد مسكوني و بيشتر در هر نقطه
          - بناهاي 3 طبقه با تعداد 8 واحد مسكوني و بيشتر در هر نقطه
          
 
 

ضوابط عمومی احداث بنا:

 
سطوحی از زیرزمین که به عنوان پارکینگ استفاده می شود، جزء زیر بنا محسوب نمی شود. حداکثر سطح پیلوت و زیرزمین به میزان سطح طبقه همکف است.
تفکیک سطح هر قطعه ساختمانی به بیش از یک واحد در صورت تامین سرویس های بهداشتی و ورودی مستقل با رعایت حداقل مساحت هر واحد به میزان 40 متر مربع به شرط عدم تفکیک عرصه، بلامانع است.
پاسیو با مساحت کمتر از 6 متر مربع جزء زیر بنا محسوب می گردد. حداقل عرض مفید پاسیو و حیاط خلوت 2 متر می باشد.
مساحت راه پله به میزان 0/5 سطح در کلیه طبقات محاسبه می شود.
احداث بام پشته به مساحت حداکثر 14 متر مربع با احتساب زیر بنای دیوار و ارتفاع حداکثر 2/5 متر با احتساب سقف بلامانع است. سطح فوق جزء زیر بنا محاسبه نمی شود.
  
 

الف) تعیین جهت ساختمان با توجه به عوامل اقلیمی: 

ترتیب قرارگرفتن ساختمان های بلند به خصوص در مجموعه های بزرگ ، به لحاظ تامین نور برای تمام آپارتمان ها اهمیت ویژه ای دارد و تحت قواعدی خاص شکل می گیرد.
طرح ساختمان نیز در نورگیری مناسب ، موثر است. در صورت استفاده از سرسرای مرکزی ، نیمی از آپارتمان ها از جنوب و نیم دیگر از شمال نورگیری خواهند داشت.  در حالی که راهروهای یکطرفه امکان استفاده از نور مطلوب را برای تمام آپارتمان ها فراهم می سازند. اگر تمام آپارتمان ها در یک جهت مستقر گردند طرح یکنواخت و پرهزینه می شود.
نورگیری از شرق و غرب ، امکان استفاده از نور آفتاب را برای آپارتمان ها در ساعاتی از روز فراهم می کند. ولی با توجه به آفتاب خیره کننده و گرمای شدید نور غرب ، باید کنترل های مناسبی در مقابل آن انجام گیرد. باد نیز در تعیین جهت ساختمان حایز اهمیت است.
برای مطالعه تاثیر عامل باد در جهت ساختمان ، لازم است اطلاعات مربوط به جهت ، سرعت و زمان وزش بادهای محلی در دسترس باشد. با آگاهی از بادهای مطبوع و نا مطبوع یک محل ، می توان تاثیر آن ها را در جبهه های ساختمان ، در جهت های مختلف بررسی کرد.
بر اساس آزمایش های انجام شده توسط دانشمندان ، هر گاه باد با زاویه 45-90 به جبهه ساختمان بوزد ، تاثیر قابل ملاحظه ای در جریان هوای داخل دارد. تاثیر وزش باد با زاویه 25-45 با جبهه ساختمان ناچیز است. هرگاه باد با زاویه کمتر از 25 به جبهه ساختمان بوزد، دیگر نمی تواند تاثیری در به جریان انداختن هوای داخل ساختمان داشته باشد. 
برای مطالعه تاثیر عامل باد در جهت های مختلف ساختمان، محدوده اثر بادها در جبهه های طویل یک ساختمان مستطیل شکل، در دایره ای به مقیاس نمودار ارائه شده برای جهت های ساختمان، رسم شده است. 
 
 
 
فهرست:
مقدمه
کاربری های مورد نیاز بر اساس جمعیت
سرانه ي زمين
سرانه ی فضای سبز
ضوابط پیاده روها
ضوابط احداث پارکینگ
پيش آمدگي ساختماني در گذرها
پخی
سرانه ی فضاهای خدماتی/بهداشتی/آموزشی/فرهنگی و تفریحی
سطح اشغال
بنای مفید
رابطه ی سطح اشغال و تراکم
محاسبه سطح زیربنای مفید
تراكم خالص و نا خالص
تراکم ساختمانی
تراکم های ساختمانی مسکونی
مساحت پاسیو
مقررات مربوط به نورگیری
الزامات تعویض هوای فضاها
آسانسورها
احداث پلكان خروج اضطراري(فرار)
حياط خلوت
بالکن
مقررات مربوط به بالکن و سایر پیش آمدگیها
ضوابط عمومی احداث بنا
شیب بندی سایت
ضوابط دسترسی های سواره و پیاده
دسترسیهای پلاک با کاربری مسکونی
ضوابط دسترسی های سواره
حداقل و حداکثر بنا
جهت های بنا
الف) تعیین جهت ساختمان با توجه به عوامل اقلیمی
ب) عوامل محیطی : مناظر 
ج) باورهای اجتماعی
منابع و ماخذ
 
 
 
 
( با تشکر از خانم دلنیا ذیجی که این فایل را تهیه و در اختیار ما قرار دادند. )
 
متن فوق تنها خلاصه ای از قسمت های از متن پاورپوینت بوده ، برای دریافت کامل فایل بر گزینه خرید کلیک کنید.
 
 
روش دانلود فایل :
1.کلیک بر گزینه خرید.
2.پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
3.کلیک بر گزینه ( بازگشت به سایت پذیرنده )
4.دانلود فایل مورد نظر
 
قیمت : 10 هزار تومان
قیمت : 4 هزار تومان

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانلود طرح توجیهی رایگان مرغداری گوشتی تخمی طرح توجیهی گاوداری طرح توجیهی گوسفند داشتی و بره پرواری طرح توجیهی گلخانه طرح توجیهی فنی اقتصادی دام و طیور گلخانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 592
  • کل نظرات : 739
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 3390
  • آی پی امروز : 245
  • آی پی دیروز : 388
  • بازدید امروز : 2,888
  • باردید دیروز : 2,861
  • گوگل امروز : 10
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 15,763
  • بازدید ماه : 15,763
  • بازدید سال : 379,726
  • بازدید کلی : 6,050,046