loading...

دانلود رایگان طرح توجیهی

دانلود پاورپوینت معرفی تقسیم بندی اقلیمی ایران در 70 اسلاید بررسی اقلیم معتدل و مرطوب سرد کوهستانی اقلیم گرم و خشک و گرم مرطوب به طور کامل به همراه تصاویر و بنا

مهدی بنی حسن بازدید : 2328 سه شنبه 14 شهریور 1396 زمان : 12:22 نظرات (0)

دانلود پاورپوینت معرفی تقسیم بندی اقلیمی ایران

پاورپوینت طبقه بندی اقلیمی ایران به همراه بررسی یخچال ها و بررسی شهر بوکان در 70 اسلاید

 

در این پاورپوینت اقلیم معتدل و مرطوب ، سرد کوهستانی ، اقلیم گرم و خشک و گرم مرطوب به همراه تصاویر مربوطه و معرفی فرم بناها و توضیحات بیشتر به طور کامل .

 
 

اقلیم معتدل و مرطوب

معرفی اقلیم معتدل و مرطوب

این اقلیم در خاک ایران از بندر آستارا شروع شده و به صورت یک نوار باریک در حاشیه جنوبی دریای خزر بعد از عبور از گرگان در استان گلستان تا مرز کشور ترکمنستان امتداد میابد. سواحل جنوبی دریای خزر با آب و هوای معتدل و بارندگی فراوان و پوشش گیاهی بسیار غنی از مناطق منحصر به فرد ایران است که البته این ناحیه با وجود عرض کم از دو قسمت مجزا تشکیل شده است.
 
1_ ناحیه جلگه ای
2_ ناحیه کوهستانی 
 
 
1_ ناحیه جلگه ای :
این ناحیه به صورت نوار باریکی در امتداد دریا گسترش پیدا کرده استو شهرهای بزرگ و مهم مانند رشت،لاهیجان،رامسر،ساری و... و همینطور کشتزارهای وسیع در این قسمت قرار گرفته اند.
 
2_ ناحیه کوهستانی:
منظور قسمت شمالی رشته کوه البرز است که کوهپایه های آن از درختان جنگلی پوشیده است.
 
باید به این نکته توجه کنیم که مصالح مورد استفاده و همچنین فرم ساختمانهای سنتی در دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی سواحل دریای خزر بعلت متفاوت بودن شرایط اقلیمی و مصالح بوم آورد از یکدیگر تا حدودی متمایز می باشند.
 
 

خصوصیات آب و هوایی اقلیم معتدل و مرطوب

بررسی اب و هوای اقلیم معتدل و مرطوب

1_بارندگی فراوان در کلیه فصول سال (که این مسئله سبب اعتدال دما در این منطقه است) که بارندگی در این منطقه در فصل تابستان عموماً بصورت رگبار است.
 
2_رطوبت نسبتا بالا در کلیه فصلهای سال(که این مسئله سبب اعتدال دما در این منطقه است).در مناطق جلگه ای به ندرت دما به زیر صفر میرسد و دمای هوا در روزهای تابستان(25تا30 درجه)و در شبها (20 تا 23 درجه) است.
 
3_ تفاوت کم درجه حرارت بین شب و روز(بعلت وجود دریای خزر و رطوبت حاصل از آن و ابری بودن آسمان)
 
4_ پوشش وسیع گیاهی و نباتی (بعلت وجود باران و شرایط مساعد منطقه)
در سمت غربی دریای خزر،بارندگی بیشتر از سمت شرقی آن است.به طوری که هر چه از سمت شرق به سمت غرب برویم میزان بارندگی به شکل نامحسوسی افزایش میابد.
درصد رطوبت نسبی در منطقه غربی دریای خزر بالاست بطوریکه در شهرهای رشت بندر انزلی و رامسر و ...  رطوبت به 80% میرسد که بالاتر از محدوده ی آسایش انسان میباشد ولی در ارتفاعات و مناطق شرقی رطوبت نسبی نسبت به مناطق غربی و جلگه ای کاهش زیادی پیدا می کند.
 
 
پاورپوینت اقلیم شناسی ایران

پاورپوینت تقسیم بندی اقلیم ایران

( 70 اسلاید قابل ویرایش توسط شما )

 

 

پوشش گیاهی معتدل و مرطوب:

معرفی پوشش گیاهی معتدل و مرطوب

منطقه خزري  اين منطقه شيب هاي شمالي سلسله كوه هاي البرز، اراضي جلگه اي سواحل درياي خزر و قسمت هايي از مناطق كوهستاني البرز را در بر مي گيرد و با 3000 متر از سطح دريا سيماي جنگل هاي پهن برگ شمال و مرغزارهاي نواحي كوهستاني را داراست. از ويژگي هاي جنگل هاي خزري مصون بودن آن ها از يخبندان دوره هاي يخچالي دوران چهارم زمين شناسي است. به همين دليل به عنوان پناهگاه عمل كرده و تعدادي از گونه هايي كه در طول دوره هاي يخچالي در ساير منطق از بين رفته اند در اينجا به حيات خود ادامه داده و به صورت انحصاري ديده مي شوند. اين گونه ها كه ارزش جهاني دارند در بردارنده يك اتصال زماني و منطقه اي هستند. مهم ترين اين گونه ها عبارت اند از: بلند مازو، انجيلي، سفيد پلت و ليلكي.
گياهان انحصاري اين ناحيه در ايران حدود يك صد گونه است از آن ميان: ختمي گرگاني، پاي شير ليمويي، بابونه قد بلند، آتشين بال باريك، فراسيون آساي كجوري، زعفران گيلاني، دغدغك تك گل، سمبل ايراني، گل راعي مازندران، گوش بره گيلاني، مرزه جور برگ، صخره در رامسري، نجم آبي خزري و قدومك (رياضي، 1380، ص 216). يك گونه جالب و منحصر به فرد اين منطقه سوسن چلچراغ نام دارد. اين گياه رويشگاه بسيار محدودي در بخش عمارلو از توابع شهرستان رودبار دارد. اهالي محلي عقيده دارد بساك اين گل شب ها مي درخشد و از اين رو با نام چلچراغ شناخته مي شود.
 
 

بافت شهری در اقلیم معتدل و مرطوب :

پاورپوینت بررسی بافت شهری در اقلیم معتدل و مرطوب :

کاملا”  باز و گسترده است تا تهویه طبیعی و کوران فراهم آید و برای ایجاد بافت باز ساختمانها کاملا” مجزا و جدا از هم ساخته شده اند و پلات ساختمانها باز و گسترده می باشد تا ایجاد کوران و تهویه طبیعی انجام شود و معمولا” بازشو های وسیع رو به دریا قرار دارند تا ایجاد نسیم از دریا به ساحل امتداد یابد.
 
 

فرم بناها در اقلیم معتدل و مرطوب

پاورپوینت فرم بناها در اقلیم معتدل و مرطوب

به دلیل وجود همین رطوبت معمولا” خانه ها دارای دیوار و حصار کوتاه می باشد تا مانع جریان هوا نشود و فرمی کاملا” برون گرا دارند، به دلیل بالا بودن رطوبت هیچ قسمتی از بنا در زیرزمین واقع نمی شود ، چون سطح آبهای زیرزمینی بالاست و همچنین تهویه هوای زیرزمین امکان پذیر نمی باشد و کف بناها از زمین جدا می شود که معمولا” فاصله کف زمین تا کف ساختمان را حدودا” 1 تا 3 متر در نظر می گیرند که در این حالت علاوه بر آنکه با جریان هوا از زیر بنا کف ساختمان خنک می شود . بنا در ارتفاع بلند تری واقع می شوند و میزان جریان هوای بیشتری به درون خانه راه می یابد.
 
 

پوشش بام ها در اقلیم معتدل و مرطوب

به دلیل بالا بودن میزان بارندگی بام ها شیب دار و با شیب تند اجرا می شوند و بالکن های عریض و سرپوشیده اطراف اتاق ها برای محافظت از باران ایجاد می شود و معمولا” پوشش بام شبیه سفال است و مصالح و دیوارها از مصالحی که دارای ظرفیت حرارتی پایین و ضخامت کم انتخاب می شود. مثل چوب 
 
 

مصالح مورد استفاده در اقلیم معتدل و مرطوب :

پاورپوینت معرفی مصالح مورد استفاده در اقلیم معتدل و مرطوب :

مصالحی که در سواحل دریای خزر در ساختمانهای سنتی مورد استفاده قرار می گیرد عموماً بوم آورد (بومی) بوده که بعلت پوشش نباتی گسترده در این مناطق، یکی از عمده ترین مصالح مورد استفاده ،مصالح نباتی می باشند که هم به وفور یافت می گردنند و هم ارزان می باشند البته لازم به ذکر است که دیوارهای ساختمانها عمدتاً با مصالح بنایی مانند آجر ، گل و خشت احداث گشته اند و خصوصیات مصالح مورد استفاده در این منطقه باید به قرار زیر باشد:
 
1_ مصالح ساختمانی مورد استفاده دارای حداقل ظرفیت حرارتی باشند.
2_  مصالح ساختمانی مورد استفاده باید از مصالح سبک و با ضخامت کم باشند.
3_ مصالح نباتی بیشترین کاربرد را در ساختمان های سنتی دارند که هم به آسانی یافت می شوند و هم ارزان و با صرفه هستند
 
 

ویژگی های معماری بومی مناطق معتدل و مرطوب 

پاورپوینت بررسی معماری بومی در مناطق معتدل و مرطوب 

 
معماری بومی این مناطق که بیشتر کرانه های دریای خزر و دامنه های شمالی کوه های البرز را شامل می شود . به طور کلی دارای ویژگی های زیر است .
1)در نواحی بسیار مرطوب کرانه های نزدیک به دریا برای حفاظت ساختمان از رطوبت بیش از حد زمین ، خانه ها بر روی پایه های چوبی ساخته شده اند . ولی در دامنه کوه ها که رطوبت کمتر است ، معمولاً خانه ها بر روی پایه های سنگ و گل و در پاره ای موارد بر روی گربه روها بنا شده اند .
2)برای حفاظت اتاق ها از باران ایوانک های عریض و سرپوشیده ای در اطراف اتاق ها ساخته اند . این فضا ها در بسیاری از ماه ها سال برای کار و استراحت و در پاره ای موارد برای نگهداری محصولات کشاورزی مورد استفاده قرادر می گیرد. 
3)بیشتر ساختمان ها با مصالحی با حداقل ظرفیت حرارتی بنا شده اند و در صورت استفاده از مصالح ساختمانی سنگین ، ضخامت آنها در حداقل میزان ممکن حفظ شده است ( در این مناطق بهتر است از مصالح ساختمانی سبک استفاده شود . چون زمانی که نوسان دمای روزانه ی هوا کم است ، ذخیره حرارت هیچ اهمیتی ندارد و علاوه بر این ، مصالح ساختمانی سنگین تا حدود زیاد یتأثیر تهویه و کوران را که یکی از ضروریات در این منطقه است کاهش می دهند ) .
4)در تمام ساختمان های این مناطق ، از کوران و تهویه طبیعی استفاده می شود به طور کلی پلان های گسترده و باز فرم کالبدی آنها بیشتر شکل هندسی طویل و باریک است . به منظور حداکثر استفاده از وزش باد در ایجاد تهویه طبیعی در داخل اتاق ها ، جهت قرار گیری ساختمان ها با توجه به جهت وزش نسیم های دریا تعیین شده است . در مناطقی که بادهای شدید و طولانی می وزند . قسمت های روبه باد ساختمانها کاملاً بسته است .
5)به منظور استفاده ی هرچه بیشتر از جریان هوا همچنین به دلیل فراوانی آب و امکان دسترسی به آن در هر نقطه ساختمانها به صورت غیر متمرکز و پراکنده در مجموعه سازماندهی شده است .
6)به دلیل بارندگی زیاد در این مناطق بام ها شیب دارد و شیب بیشتر آنها تند است .
 
 

بررسی اقلیم سرد کوهستانی 

پاورپوینت معرفی اقلیم سرد کوهستانی 

فلات ايران سرزمين بلند و كوهستاني است كه علاوه بر ايران ، كشور افغانستان و بخشي از پاكستان را نيز دربر گرفته و از اطراف به سرزمين هاي پستي منتهي مي شود. ضلع شمالي فلات ايران از كوه هاي آرارات در تركيه شروع شده و در شمال شرق به ارتفاعات هندوكش در خاك افغانستان ختم مي شود. غرب فلات ايران را رشته كوه زاگرس و شرق آن را رشته كوه سليمان محدود كرده اند.
قسمت وسيع از كشور ما را كوهستان ها احاطه كرده اند. اين ناهمواري ها به طور متوسط 3500 متر از سطح دريا ارتفاع دارند مي دانيم با دما رابطه دارد. به طور متوسط به ازاي هر هزار متر ارتفاع، 6 درجه دماي هوا كاهش مي يابد. ريزش هاي جوي در ارتفاعات، جريان هاي سطحي و نيز حركت سيلاب را به دنبال دارد و دامنه ها را به شدت فرسايش مي دهد در نتيجه دره هاي كوچك و بزرگي را در مناطق كوهستاني به وجود مي آورد. با ادامه فرسايش ، رسوبگذاري و ته نشين شدن مواد آبرفتي در پاي كوه ها مخروط افكنه را به وجود آورد، مخروط افكنه ها يكي از بهترين مكان ها براي كشاورزي و ايجاد روستاها و شهرها است. 
 
 

خصوصیات آب وهوایی اقلیم سرد

کرانه کوهستانی غرب کشور دارای اقلیم سرد است که شدت تابش آفتاب در تابستان زیاد و در زمستان کم است , زمستان ها طولانی وسرد و یخبندان بوده و تابستان ها هوا معتدل است شهرهای چون: تبریز , همدان , کردستان
 
 

ناحيه كوهستاني زاگرس

 
اين ناحيه كوهستاني لبه غربي فلات ايران را تشكيل مي دهد. چين خوردگي زاگرس در امتداد شمال غربي به سمت جنوب شرقي بخش وسيعي را به خود اختصاص داده است. چين خوردگي هاي زاگرس اغلب منظم و محور آنها موازي است. در زاگرس جنس سنگ ها رسوبي و بيشتر آهكي است و در برخي نقاط مانند اطراف همدان و بروجرد، توده هاي آذرين دروني نيز به چشم مي خورد. در رشته كوه زاگرس در امتداد شمال غربي – جنوبي شرقي گسل سراسري وجود دارد. اين گسل سبب جابه جا شدن و شكسته شدن لايه ها شده است
 
 

بافت شهری در اقلیم سرد کوهستانی

پاورپوینت بررسی بافت شهری در اقلیم سرد کوهستانی :

 
بافت شهری و روستای در این اقلیم متراکم و فشرده است و سطوح خارجی بنا نسبت به حجم آن به حداقل ممکن کاهش میابد تا تبادل حرارتی بین فضاهای بیرونی و درونی به کمترین میزان خود برسد.
 
 

بازشوها در اقلیم سرد کوهستانی

از نظر بازشو و پنجره , ابعاد این باز شوها در این اقلیم از وسعت کمتری برخوردار است تا تبادل حرارتی بین فضای درون و بیرون به حداقل ممکن کاهش یابد.
با ایجاد بازشوهای وسیع در جبهه جنوبی ساختمان به میزان قابل توجهی از انرژی حرارتی خورشید در فصل زمستان استفاده شود.
وسعت بازشوها در جهت هایی که تحت وزش بادهای سرد زمستانی است به حداقل می رسد و در برخی موارد این بازشوها از نما حذف می شوند.
 

فرم بنا دراقلیم سرد کوهستانی :

معمولا” فرم بناها به صورت مکعب و مکعب مستطیل است, چون در این مساحت سطوح خارجی نسبت به حجم بنا به حداقل می رسد که تا از این طریق تبادل بین فضاهای بیرونی به کمترین میزان خود برسد.
در خانه های دو طبقه , طبقه زیرین به دام ها و طبقه فوقانی به اهالی خانه اختصاص می یابد که این تفکیک علاوه بر جدایی عملکرد و عرصه های انسان و دام باعث می شود دام ها کمتر تحت تاثیر سرمای بیرون باشند و از طرفی گرمای بدن حیوانات در شب های زمستان به طبقات بالاتر که فضای زندگی ساکنین است انتقال یابد.
با احداث قسمتی از فضاهای خانه در زیرزمین به میزان قابل توجهی میتوان به تعدیل هوای این فضاها کمک کرد به دلیل اینکه خاک ظرفیت حرارتی بالایی دارد 
 
 

مصالح ساختمانی در افلیم سرد و کوهستانی :

در این منطقه بیشتر از مصالح بوم آورد پیرامون بنا به نحو مطلوبی میتواند جوابگوی نیازهای اقلیمی منطقه باشد, مثلا” در شمال و مناطق معتدل و مطلوب چوب به وفور یافت میشود یا مناطق گرم و خشک خشت و گل که از همان خاک رس منطقه بدست می آید و در این اقلیم سرد کوهستانی در بدنه ی دیوارها از سنگ استفاده می شود که البته به دلیل بالا بودن خاصیت انتقال حرارت سنگ, چندان منطقی نیست. 
 
 

معابر و گذرها در اقلیم سرد :

گاها” معابر و گذذرها پیچ در پیچ و سرپوشیده اند که به این گذرها دالان می گفتند.
سقف دالان ها با طاق پوشیده می سد تا از نفوذ سرمای بیرون به درون خانه ها و معابر جلوگیری شود, این پیچ در پیچ بودن دالان ها علاوه بر این که یک راه کار اقلیمی محسوب می شود یک راه حل امنیتی نیز در برابر حمله دشمنان بود.
 
 

بررسی اقلیم گرم و مرطوب

پاورپوینت بررسی و معرفی اقلیم گرم و مرطوب :

سواحل خلیج فارس و دریای عمان تا حدی مشابه اقلیم گرم و مرطوب هستند .
 
رطوبت هوا در این اقلیم بسیار بالاست به همین جهت درجه اختلاف حرارت شب روزدر فصول مختلف سال پایین است حداکثر دمای هوا در تابستان به 35 الی 40 درجه وحداکثر رطوبت نسبی 70% نیز می رسد ،تابستان های بسیار گرم و مرطوب و زمستان ها معتدل است. تفاوت دمای خشکی و دریا باعث بوجود آمدن نسیم های دریایی وخشکی می شود همچنین شدت زیاد تابش آفتاب در این هوا بسیار قابل چشمگیر است اگر هوا بدون ابر و زمین (غیرقابل کشت باشد) میزان اشعه منعکس شده ازسطح زمین به حداکثر می رسد.شهرهای چون: بندرعباس , آبادان, اهواز …. جزء این مناطق است
 
 
 

بافت شهری در اقلیم گرم و مرطوب :

بررسی بافت شهری در اقلیم گرم و مرطوب :

بافت شهری نیمه متراکم و نیمه فشرده است و بافت روستاها نیمه باز و فضاها نیمه محصور است. بافت نیمه متراکم باعث می شود علاوه بر آن که سایه بر روی سطوح و نماها ایجاد می شود در مواقع ضروری امکان جریان هوا در داخل بافت فراهم می آید .
گسترش روستاها و شهرها در امتداد کنار ساحل و روبه دریا امکان استفاده از نسیم های دریای را فراهم می آورد.
 
 

فرم بناها در اقلیم گرم و مرطوب :

از مشخصات معماری بومی این اقلیم ایجاد سایه بر روی سطوح و نماها و استفاده از ایوانهای عریض و سرپوشیده مقابل خانه ها در اقلیم گرم و مرطوب عموما” فضای زندگی در طبقات بالای همکف در نظر گرفته می شود تا بیشتر در معرض وزش باد قرار گیرد و طبقه همکف در معرض رطوبت زمین است عمدتا” جنبه خدماتی داشته و در اغلب ساعات روز قابل استفاده نمی باشد.
 
 

اقلیم گرم و خشک

پاورپوینت معرفی اقلیم گرم و خشک :

دومين گروه بزرگ اقليمي كشور است. محدوده جغرافيايي اين پهنه اقليمي عمدتاً در •بخشهاي مركزي كشور و به صورت نوار باريكي در جنوب غربي كشور (دامنه‌هاي جنوب غربي رشته‌ كوههاي زاگرس) گسترش يافته است. تنوع عرض جغرافيايي و ارتفاع نقاط مختلف واقع در اين پهنه اقليمي بسيار زياد است در اين اقليم در شمالي‌ترين و جنوبي‌ترين نقطه كشور شرايط آب و هوايي مشابهي ايجاد شده، به طور مثال (در گز) كه در شمالي‌ترين نقطه اين پهنه اقليمي قرار گرفته است (در عرض جغرافيايي º37 شمالي) با ارتفاع 500 متر از سطح دريا، پايين‌ترين (ني‌ريز) كه در جنوبي‌ترين محدوده اين پهنه قرار گرفته (در عرض جغرافيايي º29 شمالي) با ارتفاع 2100 متر از سطح دريا، مرتفع ترين نقطه اين گروه را تشكيل مي‌دهند. 
 
ساکنین اقلیم گرم و خشک عموما” با مسائل و مشکلات حادی همچون تابش شدید آفتاب ,هوای خشک ,کمبود بارندگی ,عدم وجود رطوبت و وجود طوفان های گردوغبار و طوفانهای شن, اختلاف درجه حرارت در شب و روز هستند.
 

خصوصیات کلی شرایط اقلیمی دشت های فلات:

 
آب و هوای گرم و خشک در تابستان ،سرد وخشک در زمستان 
بارندگی بسیار اندک 
رطوبت هوا بسیار کم
پوشش بسیار کم گیاهی
اختلاف زیاد درجه حرارت بین شب و روز
در نواحی کویری و حاشیه کویری، باد های توأم با گرد و غبار
 
 
 

بافت شهری و روستایی در اقلیم گرم و خشک

 
مجموعه های شهری و روستایی متراکم و فشرده است , با افزایش تراکم و فشردگی بناها در بافت سطوح مرتبط با شرایط حاد منطقه کاهش می یابد و بدین ترتیب تبادل حرارتی بین فضاهای بیرونی و درونی به حداقل می رسد, همچنین تراکم بناها در بافت علاوه بر یک کار اقلیمی در ضرورت امر دفاع در برابر حمله مهاجمان به شهر و همچنین روابط اجتماعی داخل شهر نقش بسزایی دارد, کلیه فضاهای زیستی این منطقه از قبیل فضاهای شهری , گذرها ,معابر ,حیاط ها و ساختمانها در برابر شرایط نامطلوب جوی و بادها نا مطلوب  و گرد و خاک و طوفان های شن  محافظت شده اند , در عین حال شکل گیری بافت به نحوی است که در استفاده از باد خنک در تابستان و گرمای خورشید در فصل زمستان هیچ محدودیتی در بافت ایجاد نشود.
 
 

حیاط مرکزی در اقلیم گرم و خشک :

فرمی که در مناطق گرم و خشک به عنوان الگوی خانه ها استفاده شده است فرم کهن و ارزشمند خانه های دارای حیاط مرکزی است, الگوی حیاط مرکزی از دوران ماقبل تاریخ تا به امروز نه تنها در مناطق مرکزی ایران بلکه در مناطق خشک خاورمیانه و در اکثر تمدن ها کهن تکرار شده است, خانه های با حیاط میانی و محصور مطلوب ترین, ترکیب و فرم برای تعدیل شرایط حاد اقلیمی به خصوص در منطقه گرم و خشک کویری است.
اتاق های این خانه ها به حیاط مرکزی باز می شود و بدین ترتیب در مقابل گرمای تابستان و سرمای سرد زمستان و بادها و طوفان ها و شن که عموما” در منطقه کویری در جریان است محافظت می شوند.
 
در فصل زمستان اتاق ها رو به جنوب (اتاق های زمستان نشین) که دارای باز شوهای وسیع در بدنه جنوبی است جهت آفتاب گیری مورد استفاده قرار می گیرد.
اتاق های زمستان نشین با باز شوهای رو به جنوب در جهت شمالی رو به پلان و اتاق های تابستان نشین (با بازشو های رو به شمال) در جهت جنوبی پلان که کمتر در معرض تابش خورشید است استقرار می یابد, در حیاط مرکزی برای ایجاد رطوبت در هوای خشک منطقه از سطوح گیاه کاری شده حوض آب و فواره استفاده می شود با توجه به سرمای شب در منطقه هوای سرد در طول شب در داخل حیاط نشست کرده و در داخل حیاط و بدنه دیوارها ذخیره می شود و در طول روز که شدت تابش آفتاب بالاست و دمای بیرون ساختمان به حداکثر می رسد هوای داخل ساختمان و حیاط تعدیل می شود.
 
 

نوع مصالح در اقلیم گرم و خشک

مصالح بدنه دیوارها در این اقلیم :
مصالح بکار رفته در دیوارها عمدتا” از خشت و گل است, اصولا” خشت , گل و خاک دارای ظرفیت حرارتی بالایست. استفاده از این مصالح با ظرفیت حرارتی بالا باعث می شود گرمای محیط پیرامون بنا با مدت زمان تاخیر بیشتری  از بدنه دیوار عبور کرده و به فضای داخلی راه یابد ,خشت مدت زمان تاخیری 7 الی9 ساعت دارد و بدین ترتیب گرمای بیرون در طول روز در داخل دیوار ذخیره شده و در شب هنگام  که هوا سرد است, با از دست دادن حرارت باعث تعدیل دمای داخل ساختمان می شود.
 

سطوح و نما در این اقلیم :

سطوح و نما به رنگ روشن انتخاب می شوند تا حرارت ناشی از تابش آفتاب کمتر جذب دیوار شود و نما و سطوح صیقلی و روشن می باشند تا باعث انعکاس هر چه بیشتر تابش خورشید شوند.
همچنین استفاده از اندودهای روشن چون اندود گچ و اندود سیمگل (منظور از ملات سیمگل ترکیب کاه ریز ,ماسه باد,خاک رس می باشد) و دانه های کاه در ملات سیمگل این امکان را فراهم می کند تا سطوح نماهای ساختمان صیقلی تر و صافتر باشند.
 
 

آب انبار 

 
تاريخ احداث آب انبار ها، معمولاً در درگاه آن ها ثبت مي شده و با حساب ابجد، سال بناي اين آب انبار 1186 هجري قمري كه به دوره زنديه بر مي گردد، مي باشد.
فراهم نمودن آب بهداشتي، خنك و قابل دسترس براي همه اهالي، احتياج به يك سري تدابير زيست اقليمي داشته است كه در دنباله اين مقاله بحث خواهد شد.
 

یخچال های سنتی

همان گونه که آب انبار، جهت ذخیره آب بوده، یخچال نیز چاله ای برای نگهداری و حفظ یخ بوده است. یخ در چله زمستان و در طی ماه های سرد سال تهیه می شده و در طی فصول گرم، یخ ذخیره شده تا شروع زمستان سال بعد مورد استفاده قرار می گرفته است.
با توجه به اینکه بخش اعظم ایران در منصقه گرم و خشک واقع شده و تابستان ها در کشور ما نسبتاً طولانی و درجه حرارت در طی این فصل در اغلب اوقات بیش از حد تحمل است، لذا نوشیدن آب سرد و یا افشره خنک و بستنی در این فصل می تواند بسیار گوارا و مطبوع باشد. همچنین سالم نگه داشتن گوشت، لبنیات و سایر مواد غذایی نیز استفاده از یخ را در تابستان ضروری می سازد 
در این جاست که می بینیم معماری زیست اقلیمی ایران پاسخگوی احتیاجات و ملزومات زندگی انسان می شود به نحوی که در حرارت چهل درجه کرمان و یا شیراز و بسیاری از شهر های ایران آب خنک برای اهالی همیشه فراهم بوده است. باید گفت که کاربرد معماری اقلیمی و نحوه استفاده از اقلیم و معماری در جهت تامین شرایط آسایش انسان در طی فصول مختلف سال و در مناطق آب و هوایی در جای جای قلمرو معماری گذشته ما ثبت شده است
 
 

موقعیت بوکان در استان آذربایجان غربی :

شهرستان بوكان با واقع شدن در مختصات 46 درجه و 13 دقيقه طول شرقي و 36 درجه و 32 دقيقه عرض شمالي طبق آخرين تقسيمات كشوري وسعتي برابر 306/2541 كيلومتر مربع را در بر گرفته است
 
با قرار گرفتن در جنوب شرقي استان آذربايجان غربي ,اين شهرستان در شمال با شهرستان مياندوآب,در شرق     با شهرستان شاهين دژو در غرب با شهرستان مهاباد,در جنوب با استان كردستان(شهرستان سقز) و در جنوب غربي با شهرستان سردشت همسايه شده است
 
نزديكترين شهر به آن سقز با فاصله 35 كيلومتر است.بوكان در حد فاصل دو استان آذربايجان غربي و كردستان قرار دارد وتا مركز استان 226 كيلومتر فاصله دارد.ارتفاع آن از سطح درياي آزاد 1340 متر مي باشد.
 
اختلاف 20 دقيقه اي و 42 ثانيه اي با تهران موجب گرديده كه ظهر بوكان ساعت 12 و 20 دقيقه و 42 ثانيه(به وقت تهران)باشد.
 
 

تقسيمات (اداري- سياسي) شهرستان بوكان

حدود شهرستان بوكان در استان آذربايجان غربي
    طبق آخرين تقسيمات اداري-سياسي سال 1379شمسي . آمار موجود سال 84,شهرستان بوكان با 306/2541 كيلومتر مربع وسعت,شامل 2 بخش,7 دهستان و 208 آبادي است كه 11 آبادي آن خالي از سكنه است.
 
بخش سيمينه:
     با مركزيت قره مو سالو مساحتي برابر 181/1093 كيلومتر مربع و شامل 3 دهستان است كه عبارتند از:آختاچي شرقي(با مركزيت داشبند) ,آختاچي محالي(با مركزيت قره مو سالو) ,و بهي دهبكري(با مركزيت جوانمرد).
 
بخش مركزي:
    با مركزيت بوكان و مساحت125/1448 كيلومتر مربع كه داراي 4 دهستان به اسامي آختاچي (با  مركزيت قره كند) ,ايل تيمور(با مركزيت نوبار) ,ايل گورگ(با مركزيت گلولان سفلي) و بهي فيض اله بيگي(با مركزيت يكشوه) است. 
 
 

موقعیت روستا در شهرستان بوکان

 
از نظر جغرافیایی این روستا درمنطقه جلگه ای در فاصله 5 کیلومتری شمالی شهرستان بوکان قرار دارد
 
 
( با تشکر از خانم دلنیا ذیجی که این فایل را تهیه و در اختیار ما قرار دادند. )
 
متن فوق تنها خلاصه ای از قسمت های از متن پاورپوینت بوده ، برای دریافت کامل فایل بر گزینه خرید کلیک کنید.
 
 
 
روش دانلود فایل :
1.کلیک بر گزینه خرید.
2.پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
3.کلیک بر گزینه ( بازگشت به سایت پذیرنده )
4.دانلود فایل مورد نظر
 
قیمت : 10 هزار تومان
قیمت : 5 هزار تومان

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانلود طرح توجیهی رایگان مرغداری گوشتی تخمی طرح توجیهی گاوداری طرح توجیهی گوسفند داشتی و بره پرواری طرح توجیهی گلخانه طرح توجیهی فنی اقتصادی دام و طیور گلخانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 592
  • کل نظرات : 739
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 3390
  • آی پی امروز : 254
  • آی پی دیروز : 388
  • بازدید امروز : 2,901
  • باردید دیروز : 2,861
  • گوگل امروز : 10
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 15,776
  • بازدید ماه : 15,776
  • بازدید سال : 379,739
  • بازدید کلی : 6,050,059