loading...

دانلود رایگان طرح توجیهی

شروع کار و سرمایه گداری در گاوداری شیری وجیره مورد نیاز آن-دانلود طرح توجیهی گاوداری شیری 50 راسی-جدیدترین طرح های توجیهی-پرواربندی گاو-جیره نویسی-

مهدی بنی حسن بازدید : 64489 جمعه 13 تیر 1393 زمان : 1:56 نظرات (9)

شروع کار و سرمایه گذاری در گاوداری شیری و جیره مورد نیاز ان"مقاله"طرح توجیهی"word"سود یا زیان"میخواهم گاوداری راه اندازی کنم"گاوداری شیری یا گوشتی"

با سلام.خدمت شما سروران عزیز

من مهدی بنی حسن. مهندس رشته کشاورزی گرایش علوم دامی در خدمت شما هستم تا اطلاعات علمی و تجربی خودم را در مورد گاوداری شیری تقدیم بازدیدکنندگان عزیز قرار بدهم.

خب در ابتدای کارشما که قصد دارین در این کار سرمایه گذاری کنین در  شروع  به فکر احداث گاوداری.سالن انبار.بهاربند.شیردوشی  و .... می افتین.

همینجا میگم.بر خلاف تمامی سایت ها که در ابتدا شروع میکنن به  اینکه ساختمان گاوداری باید این طور باشه انطور باشه...من این توضیحات میذارم اخر کار....

و همین جا خدمت شما عزیزان میگم هیچ وقت برای شروع کار گاوداری ابتدا سراغ ساخت ساز نرین.

باورکنین در قسمت دامشهر هر استانی خیلی گاوداری وجود داره برای اجاره.

یکی دو دوره اجاره کنین.بعد اگر سود کردین.تونستین با سختیهاش کنار بیاین برین سراغ ساخت ساز.تا اگر نتونستین در این کار موفق باشین سرمایه خودتونو هدر نداده باشین.

خب

در قدم اول برای شروع هر کاری حتما پیش افرادی که در این کار هستن رفتید و انها هم بهتون گفتن نه آقا.سرمایتو تو گاوداری نیاری.همش ضرره.هیچ وقت گول این حرفارو نخورید.هروقت کسی این حرف بهتون زد بهش بگین اقای محترم اگر ضرره پس چرا شما خودت دای انجام میدی.

 

درسته سودش نسبت به ده سال قبل کمتر شده.ولی هنوزم که هنوزه ضرر نیست.و سوده.مطمعن باشید.

البته اون دسته از افراد که در این کار ورشکسته میشن به دلیل این است که تجربه و علم کافی ندارن و مدیریتشون خوب نیست و در اخر از نژاد خوبی استفاده نمیکنن.

در نظر داشته باشید که استفاده از نزاد های شیری مثل هلشتاین که این گاوها در ضعیف ترین حالت خود 25 لیتر در روز شیر تولید میکنند و گهگاهی تولید شیر روزانه آنها به 40 لیتر هم میرسد اما گاو های محلی و بومی بطور معمول بین 10 تا 15 لیتر شیر میدهند که البته در غالب موارد به 15 هم نمی رسد. پس پی میبریم نژاد بسیار مهم است.

 

در قدم دوم 

به فکر پروانه بهره برداری.مجوز بهداشت و غیره را باید خودتان از جهاد کشاورزی استان پیگیرباشین .پس توضیحی در این موارد اینجا نمیدم.چون هر روز و هر استانی یک قانونی داره.نمیخوام کسی را  سردرگم یا به کسی اطلاعات غلط بدم.

یک نکته را باید بگم که گاوداری شیری نسبت به پرواربندی از لحاظ اینکه روزانه با فروش شیر شمارا از لحاظ مادی  تامین میکند بسیار بهتر ازپرواربندی میباشد.ولی این نکته را مد نظر داشته باشین که نسبت به پرواربندی گوساله به مراقبت خیلی بیشتری احتیاج داره.واگر تحمل سختیهایش را ندارین اصلا وارد این کار نشین.و برای شروع این کار حتما تجربه کافی داشته باشین.چون از دست دادن یک گاو شیری حداقل برابر است با از دست دادن سه میلیون از سرمایه تان .که در ابتدای کار خیلی واسه ادم سخت تموم میشه.

برای شروع کار  دو عامل خیلی مهم برای موفقیت شما که حتما باید رعایت کنید.

1)استفاده از بهترین نژاد گاو شیری

2)استفاده از بهترین نوع جیره.که هم بازده خوبی داشته باشه.هم به صرفه باشه.

خب در ابتدا بمورد شماره یک را توضیح میدم:

در استفاده نژاد شیری که تنها میگم هلشتاین.وبه راحتی در سطح کشورمان وجود دارد.البته نژاد گلپایگانی هم بد نیست.ولی هلشتاین یچیز دیگست.

 

در مبحث جیره  یکی از مهمترین قسمت کنسانتره میباشد.که باید به بهترین شکل تولید و به مقدار نیاز دام مورد استفاده شود 

باز تاکید میکنم .جیره خیلی مهمه.برادرم که کل علوفه و کنسانتره ات را باید بخری و خودت کشت نداری.در حال حاضر همینطوری با توجه به این قیمت یونجه و غیره...اگر در مبحث جیره دقت لازم را انجا بدی تازه بتونی کمی سود کنی.ببخشید خودمونی صححبت کردم.ولی باور کنید بازار خرابه.از طرفی میگن قیمت شیر افزایش پیدا نکنه.دولت یارانه سبز میده به گاوداری ها برای کمتر شدن هزینه خوراک.ولی اینها همش حرفه.شیر ارزون میخرن.ولی خوراکم گرون بهتون میدن.پس واقعا دقت کنید.برادرم خواهشن دقت کن

با توجه به  سیاست های غلط دولتی در حال حاضر با توجه به نوع قیمت تعیین شده شیر از سوی دامدار.

و قیمت های بالای علوفه در این شرایط اگر در این کار بی تجربه باشین.به قول دامدار ها زود زمین میخورین و کمرتون میشکنه.
در حال حاضر که ای مقاله را مینویسم در تاریخ 15/4/93
قیمت نهاده های کشاورزی مورد استفاده گاوداری از جمله
ذرت 890 تومان
کاه 350 تومان
کنجاله سویا 1800 تومان
جو 850 تومان
یونجه 600 تومان
 
حالا شیر چند میخرن؟
1100 تومان
اگر بشینی حساب کتاب کنین  میبینین اگر در مبحث جیره تجربه و علم کافی نداشته باشی باید از جیب مبارکتان بزارین.
 
 

 

در لینک زیر می توانید جدیدترین طرح های توجیهی در زمینه گاو شیری و گوساله پرواری را مشاهده و دانلود کنید :

دانلود طرح توجیهی گوساله پرواری و گاو شیری

 

 

خب میرم تا یک توضیحی بدم به شما که قصد دارین یک جیره خوب داشته باشین:

مبحث جیره چون یک عامل پرهزینه در گاوداری به حساب می اید بسیار مهم است.و در گاوداری شیری باید طوری جیره را تشکیل داد که نه انقدر کم باشه که گاو برای تولید شیر از انرژی بدن خودش استفاده کند.نه جیره زیاد باشد که باعث چاق شدن گاو شود.

موارد استفاده  در جیره :

_جو

.منبع نشاسته که همون کربوهیدارت به حساب میاد فرقش با گندم تو اینه که جو از گندم روشن تره و گندم قرمز تره

_سبوس

منبع فیبر بسته به کیفیت، رنگش فرق می کنه

 

_کنجاله سویا

خب خیلی مشخصه سویا منبع پروتئین

_کنجاله تخم پنبه

منبع پروتئین

_پودر ماهی

منبع پروتئین و حاوی مقادیر زیاد انرژِی

_نمک.

 این هم مشخصه برای بالانس مواد معدنی (سدیم)

_مکمل دامی(ویتامینD3)

برید فصل ویتامین ها از کتاب مک دونالد رو بخونین تا بفهمین ویتامین D3 برای چیه

 

_بیوتوکس

با توکسین موجود در خوراک مانند کپک ها باند میشه و از جذب توسط دستگاه گوارش جلوگیری می کنه. این جوری توکسین از طریق مدفوع و پوست، دفع میشه

در نهایت از میکس شدن ترکیبات فوق کنسانتره تشکیل میشه.

 

محاسبه جیره:

یکی از مهم ترین نکته در مبحث جیره این است که بتوانیم جیره ای به گاو بدهیم که بیشترین کارایی در قبال کمترین هزینه را داشته باشد.

در جیره میتوان از یونجه خشک-سیلوی ذرت-جو-ذرت-تفاله چقندرقند-کنجاله تخم پنبه-کاه گندم-سبوس گندم-دی کلسیم فسفات و نمک استفاده کرد.که میزان درصد استفاده از هریک را در ادامه خواهم گفت.

حال به برخی از محدودیت های مواد خوراکی در جیره اشاره می شود که در جیره نویسی از اهمیت زیادی برخوردار است:

1 چربی حیوانی: حداکثر 2 درصد ماده خشک

 

2- دانه جو: حداکثر 40 درصد ماده خشک جیره. اگر جو بسیار ریز شده باشد، نباید بیش از 50 درصد غلات را در جیره تشکیل دهد.

 

3- پنبه دانه: حداکثر 15 درصد ماده خشک جیره. مقدار استفاده از پنبه دانه (کامل)، حد اکثر 3.2 کیلوگرم در روز می باشد.

 

4- پودر ماهی: حداکثر 2 درصد ماده خشک جیره.

 

5- اوره: حداکثر میزان استفاده از اوره، 180 گرم به ازای هر راس در روز است.

 

6- حداکثر مقدار استفاده از تفاله چغندر قند در جیره 30 درصد از ماده خشک جیره است (برخی دیگر مقدار آن را از 5.3 تا 5.6 کیلوگرم از ماده خشک جیره بیان کرده اند).

 

7- حد اکثر مقدار استفاده از سبوس بین 2.2 تا 4.5 کیلوگرم است.

 

8- حد اکثر مقدار استفاده از کنجاله کانولا بین 2.2 تا 3.6 کیلوگرم است.

 

9- مقدار استفاده از ملاس باید حداکثر 5 تا 7 درصد مخلوط کنسانتره باشد.

 

10- کنجاله تخم پنبه می تواند تا حداکثر 3.2 کیلوگرم به ازای هر راس در روز به کار رود.

 

11- مقدار گندم نیز در جیره ها نباید بیش از 50 درصد غلات باشد

 

 

یونجه :مصرف یونجه سبز پر برگ و فاقد کپک زدگی درجیره غذایی گاوهای شیری باعث افزایش مقدار شیر و مقدار کل چربی شیر می شود.یونجه خوش خوراک بوده و یکی ازبا ارزش ترین گیاهان علوفه ای می باشد. برگ یونجه به علت داشتن پروتئین بالا دارای ارزش تغذیه ای بالاتری نسبت به ساقه یونجه است.میزان پروتئین یونجه مناسب بوده اما ازلحاظ انرژی دارای کمبود است که این کمبود باید ازسایر اجزاء جیره (کنسانتره یا جو) تامین شود مناسب ترین زمان برداشت یونجه زمانی است که ۵۰ درصد مزرعه به گل نشسته باشد

ذرت سیلو شده :

یکی از منابع غذایی با قابلیت هضم بالا برای دام ذرت سیلو شده است که دام آن را با میل و اشتها فراوان مصرف مینماید و درزمستان یکی از بهترین خوراک ها برای گاوهای شیری ، پرواری و گوسفندان می باشد.میزان انرژی ذرت سیلو شده بالا و پروتئین آن کم می باشد از اینرو مصرف آن همراه با یک منبع پروتئینی (یونجه) بسیار مناسب است .زمان مناسب برداشت ذرت جهت فرایند سیلو زمانی است که دانه ها حالت خمیری داشته به طوری که با فشار ناخن شیرابه سفید رنگ غلیظی از دانه ذرت خارج شود. تغذیه با ذرت سیلو شده باید پس از شیردوشی انجام شود تا بوی مواد سیلو شده وارد شیر نشود همچنین از تغذیه ذرت سیلو شده درگوساله های زیر ۶ ماه خودداری گردد..

کاه گندم:

کاه گندم بطور کلی دارای ارزش غذایی و قابلیت هضم پایینی بوده و قادر به تامین نیازهای غذایی دام نیست . از اینرو برای بالا بردن ارزش غذایی کاه بخصوص درمناطقی که منابع پروتئینی محدودی دارند تامین بخشی ازاحتیاجات غذایی دام ازطریق غنی سازی کاه با اوره روشی ساده و مقرون به صرفه خواهد بود

نان خشک:

پس از مصرف توسط دام به توده خمیر چسبناک تبدیل شده و به دیواره شکمبه و روده ها می چسبد و دام را دچار ناراحتی های گوارشی می نماید علاوه بر این اکثر نان خشک های مورد استفاده دردامداری ها آلوده به کپک ،میکروب و سایر اجسام خارجی می باشد که باعث مسمومیت ، سقط جنین و ابتلا دام به برخی بیماریهاو درنهایت افزایش هزینه های درمانی میشود. لذا توصیه می شود از مصرف نان خشک توسط دام ها خودداری کرده و باجایگزینی کنسانتره افزایش تولید و حفظ سلامتی دام ها را تضمین نمایید

کنسانتره و ضرورت مصرف آن :

از آنجایی که استفاده از یک نوع ماده غذایی به تنهایی نمی تواند تمامی احتیاجات دام را برطرف کند مصرف کنسانتره درگاوهای شیری ضروری است زیرا علاوه بر اینکه فضای شکمبه برای مصرف میزان بالای خوراک (به خصوص درگاوهای پر تولید ) محدود است.

بدن دام نیز به مجموعه ای از مواد غذایی جهت تامین احتیاجات خود نیاز دارد. علاوه بر موارد فوق درکشور ما تولید ۱ لیتر شیر با علوفه گرانتر از تولید ۱ لیتر شیر با کنسانتره می باشد زیرا کیفیت علوفه تولیدی درکشور ما بطور کلی پایین است. مواد تشکیل دهنده کنسانتره معمولاً شامل :

مواد انرژی زا مانند دانه ذرت ، دانه جو ، چربیهای گیاهی و حیوانی ، تفاله چغندر قند ، ملاس

مواد پروتئینی مانند انواع کنجاله ها ، پودر ماهی، اوره

مواد معدنی و ویتامینی : کمبود برخی مواد معدنی و ویتامینی در جیره غذایی دام باعث کاهش تولید، کاهش رشد، عدم آبستنی ، سقط جنین و کوری دردام می گردد. از جمله مواد معدنی می توان به دی کلسیم فسفات ، پودرصدف ، پودراستخوان و از جمله مواد ویتامینی می توان به ویتامین های D ، A و E اشاره کرد.

همچنین از سبوس گندم و سبوس برنج نیز درمخلوط کنسانتره استفاده می شود اما باید توجه داشت که ارزش غذایی انواع سبوس بسیار کمتر از کنسانتره بوده و دامداران نباید سبوس را جایگزین کنسانتره نمایند به طور متوسط به ازای هر ۵/۲ لیتر شیر تولیدی ۱ کیلو گرم کنسانتره جهت تغذیه دام در نظر گرفته می شو د ( بدون درنظر گرفتن کنسانتره مورد نیاز جهت نگهداری ، رشد گوساله و افزایش وزن روزانه گاو شیری)

با توجه به اینکه درحال حاضر از یک سو سطح کیفی کنسانتره تولیدی کارخانجات خوراک دام به علت نظارت و انجام آزمایش های کنترل کیفی افزایش یافته و از سوی دیگر با توجه به افزایش بی رویه قیمت علوفه ضرورت مصرف کنسانتره بیش از پیش احساس می شود.

کنسانتره پلت شده درمقایسه با کنسانتره ساده(مش) دارای مزایای زیر می باشد :

سهولت جابجایی به علت حجم پایین

افزایش قابلیت هضم بر اثر حرارت دادن

کاهش ریخت و پاش و گرد وغبار به علت چسبندگی و فشردگی

کاهش آلودگی احتمالی بر اثر حرارت دادن

قدرت ماندگاری بالا به علت کاهش سطح تماس با محیط

 

جدول 1 : مواد معدني مورد نياز در دوره شير دهيگاو شيري

ماده معدني

 

 

 

واحد

ميزان توصيه شده در جيره

حداكثر

تخمين ميزان نياز در روز

كلسيم

درصد

0/43-077 (0/95)

2/0

116گرم

فسفر

درصد

0/28-0/49

1/0

75گرم

منيزيم

درصد

0/20-0/25 (0/30)

0/50

41گرم

پتاسيم

درصد

0/90-1/00(1/3-1/5)

3/0

184گرم

سديم

درصد

0/18(0/5)

-----

37گرم

كلر

درصد

0/25

-----

51گرم

سولفور

درصد

0/20-0/25

0/4

41گرم

كبالت

ppm

0/10

10/0

2ميلي گرم

مس

ppm

10

100/0

204ميلي گرم

يد

ppm

0/6

50/0

12ميلي گرم

آهن

ppm

50

1000/0

1020ميلي گرم

منگنز

ppm

40

1040

816ميلي گرم

سلنيوم

ppm

0/3

0/2

6ميلي گرم

روي

ppm

40-60

500/0

816ميلي گرم

 

 

 


جدول 2 ؛ ويتامين هاي توصيه شده براي گاو شيري

ويتامين

واحد

ميزان توصيه شده

حداكثر

تخمين ميزان نياز در روز

A

IU/Pound

1450-1800

30000

62250 IU

D

IU/Pound

450

4500

20250 IU

E

IU/Pound

7

900

315 IU

 
 
 
 
 

 سرمایه گذاری و سود گاوداری شیری و جیره آن"گاوداری شیری"پرواربندی گاو "سود و زیان گاوداری"میخوام گاوداری راه بی اندازم"دانلود"مقاله"رایگان"راهنمای جیره نویسی گاو گوشتی شیری"طرح توجیهی گاوداری شیری 50 راسی"کاراموزی

 

 

در لینک زیر می توانید جدیدترین طرح های توجیهی در زمینه گاو شیری و گوساله پرواری را مشاهده و دانلود کنید :

دانلود طرح توجیهی گوساله پرواری و گاو شیری

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مهدی در تاریخ 1397/12/14 و 19:55 دقیقه ارسال شده است

سلام مرسی از راهنماییهاتون راستی زدن چاه الزامیه؟؟

این نظر توسط جواد کاظمی در تاریخ 1397/04/17 و 17:32 دقیقه ارسال شده است

سلام
مرسی که هستی
میخواستم بدونم در همین راستا ،براورد قیمت برای 20راس گاو شیری چقدر هست

این نظر توسط رضا در تاریخ 1396/10/22 و 3:03 دقیقه ارسال شده است

سلام آقای مهندس ببخشید اگه میشه جیره گاو شیرده هلشتاین رو بگید مثلآ در روز چند کیلو و چه اقلامی وبه چه مقدار باید بخورن .
با تشکر از پاسخگویی تان.

این نظر توسط معصومه در تاریخ 1396/09/14 و 18:50 دقیقه ارسال شده است

سلام
توضیحاتتان عالی بود ممنون،چند ساله که بفکر راه اندازی يه گاوداری سنتی و نقلی هستم فقط نميدونم چرا همه میگن یا گوشتی یا شیری مکه همزمان نميشه هردو رو پرورش داد؟مشکل فقط تغذیه س؟
پاسخ : سلام.ممنون شما لطف دارین.
ولی نگهداری شیری و گوشتی با هم هم جایگاه های مجزا و جداگانه لازم هست.هم شما در گیر شیر گاو گوساله هستین.مخارج کارگر زیاد میشه.همچنین تهیه جیره مشکل.چون جیره گاو شیری از نظر مقدار و محتوا با گوساله پرواری متفاوت است.
بیماری های مختلف دارند و در کل پیچیدگی کار در این شرایط زیاد می باشد.

برای افرا کم تجربه شروع با گوشتی توصیه می شود.

این نظر توسط امین در تاریخ 1396/07/08 و 6:29 دقیقه ارسال شده است

سلام.ممنونم ازتوضیح های شمابرادر گرامی.پروانه تاسیس پرواربندی روگرفتم.وهنوز مجوز چاه توروستا بهم ندادن.5ساله تمام زندگیم رفت وهیچ.تواستان لرستان
این پدرسوخته های دزد بی همه چیز.


این نظر توسط رمضانی در تاریخ 1396/06/24 و 12:03 دقیقه ارسال شده است

سلام اقای مهندس واقعا حرفاتون خیلی اموزنده و مفید بود وخوشحالم هنوز ادم هایی هستن راه درست به جوان ها نشان میدن یک دنیا سپاس
پاسخ : سلام.خواهش میکنم.موفق باشید.

این نظر توسط بهمن در تاریخ 1395/10/09 و 22:17 دقیقه ارسال شده است

سلام اقا یکی نیست راست حسینی بگه این کارتوش سودهست یا نه یکی میگه همش بدبختیه یکی میگه کارپربرکتیه رفتم گاوداری گفتم سوداوریش خوبه میگه همش ضرره بدبختیه میگم پس چراادامه میدی میگه برم چی کارکنم یا بعضی ازگاودارهانفهم هستن یامارونفهم فرض میکنن یاشایدراست میگن سودنداره وهمش ضرره

این نظر توسط سخائی در تاریخ 1394/11/06 و 21:11 دقیقه ارسال شده است

سلام مهندس ممنمون از سایت خوبتون....میخاستم ببینم شما میتونید ی جیره مناسب برا دوره انتقال گاوشیری و تلیسه بهم بدید؟؟؟؟؟

این نظر توسط لیلا در تاریخ 1394/05/19 و 10:58 دقیقه ارسال شده است

مطالب مفید و عالی بود . یک دنیا سپاس


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانلود طرح توجیهی رایگان مرغداری گوشتی تخمی طرح توجیهی گاوداری طرح توجیهی گوسفند داشتی و بره پرواری طرح توجیهی گلخانه طرح توجیهی فنی اقتصادی دام و طیور گلخانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 592
  • کل نظرات : 739
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 3390
  • آی پی امروز : 248
  • آی پی دیروز : 388
  • بازدید امروز : 2,892
  • باردید دیروز : 2,861
  • گوگل امروز : 10
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 15,767
  • بازدید ماه : 15,767
  • بازدید سال : 379,730
  • بازدید کلی : 6,050,050